Good practices: zo schalen we reguliere zorg op en behouden we de kwaliteit van zorg Deel 2 in de reeks 'Kwaliteit in coronatijd'

Good practices: zo schalen we reguliere zorg op en behouden we de kwaliteit van zorg

De coronamaatregelen versoepelen en hierdoor ontstaat er een nieuwe manier van werken. De opschaalfase. Wat betekent deze nieuwe situatie voor kwaliteitsadviseurs? Welke activiteiten hebben prioriteit of zijn geschikt om juist nu op te pakken? We zien in ons landelijke netwerk uiteenlopende good practices voor deze nieuwe opschaalfase die we graag met jullie delen. Om te inspireren in deze tijd, want… we doen het samen.

1. Flitsaudits: de kwaliteitsadviseurs van het Zaans Medisch Centrum gebruiken flitsaudits om de voortgang van de opschaling te monitoren en te kijken of zich in de praktijk knelpunten voordoen. De uitkomsten van de audits worden eenmaal per dag besproken in een overkoepelende projectorganisatie, waardoor er dagelijks bijsturing kan plaatsvinden. Ook het Erasmus MC zet flitsaudits in om in korte tijd inzicht te verkrijgen in de status van bepaalde kwaliteitsonderwerpen. Lees hier meer over wat flitsaudits zijn.

2. Flexibele schil: het Reinier de Graaf ziekenhuis werkt met een kernteam verpleegkundigen met daaromheen een flexibele schil verpleegkundigen. De flexibele schil zetten zij op verschillende plekken in, zodat bij het opstarten van de reguliere zorg direct op- of afgeschaald kan worden. Dit vergt veel flexibiliteit van verpleegkundigen. Blijf daarom met hen in gesprek om te weten hoe zij dit ervaren, wat hun aanpak is geweest en welke lessen ze daaruit leren. Deze lessons learned kun je gebruiken voor de volgende fasen in de opschaling van zorg.

3. Pragmatische PRI: het Haaglanden MC zet de pragmatische PRI in bij de opschaling van zorg. Ze openen eerst slechts twee poliklinieken, waarbij ze dagelijks evalueren en bespreken welke risico’s zich voordoen. Alle lessen die ze leren uit de opening van deze twee poliklinieken nemen ze mee bij de opening van de volgende twee poliklinieken. De risico’s die organisatiebreed gelden worden gefilterd en organisatiebreed belegd. Op deze manier kunnen ze gefaseerd en veilig de reguliere zorg weer oppakken.

4. Bescherming binnen processen waarborgen: het Ommelander ziekenhuis start met het behandelen van poliklinische patiënten die laagrisico-patiënt zijn. Per zorgproces werken ze uit wat er aan bescherming tegen besmetting nodig is. Hoe maak je bijvoorbeeld een röntgenfoto waarbij je de patiënt in positie moet brengen of materialen op de patiënt moet plaatsen, terwijl je de patiënt en zorgverlener beschermt tegen besmetting? Houd daarbij rekening met de impact die corona op medewerkers heeft (gehad).

Heb je zelf een mooi voorbeeld hoe binnen het ziekenhuis de reguliere zorg weer opgepakt wordt? Of ben je benieuwd naar meer praktische voorbeelden? Neem dan gerust contact met ons op of meld je aan voor onze (online) intervisiebijeenkomst ‘kwaliteit in coronatijd’ op 26 mei.